اخبار موزه

اولین سخنرانی موزه‌داران ایرانی در اجلاس کیوتو ایراد شد/ مسأله مخاطبان موزه‌ها در قرن بیست و یکم، نداشتن پرسش است

۱۳ شهر , ۱۳۹۸  

در دومین روز از بیست و پنجمین کنفرانس عمومی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) که در شهر کیوتو ژاپن برگزار می‌شود، مهران نوروزی از کارشناسان موزه ملی علوم و فناوری ایران سخنرانی کرد.
این سخنرانی که روز دوشنبه، ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸ برابر با ۲ سپتامبر ۲۰۱۹ در کمیته‌ موزه‌های علوم و فنون (CIMUSET)  ایراد شد به معرفی مختصری از مدل‌های آموزش و جایگاه موزه‌ها درآموزش غیررسمی اختصاص داشت.
نوروزی با شرح تاریخچه‌ای از مدل‌های یادگیری انسان در طول تاریخ و نیز سیر شکل‌گیری موزه‌های موزه‌های علوم و فناوری و تاریخ طبیعی در سده‌های متأخر گفت: «در یک نگاه منتقدانه ضمن تجلیل از تمام تلاش‌های صورت پذیرفته می‌خواهم اعلام کنم که در طی دهه‌های گذشته بیش‌تر به این پرداخته‌ایم که فلان موضوع را چگونه ارائه کنیم -نمایش دهیم، آموزش دهیم- و همواره به فکر «چگونه» ها بوده‌ایم؛ حال آنکه مساله این است که اصولا چه چیزی را باید ارائه کنیم؟ ما در حال بمباران اطلاعاتی مخاطبی هستیم که اصلا سوالی در ذهن ندارد! مساله مخاطب قرن بیست و یکمی، دسترسی نداشتن به پاسخ‌ها نیست؛ بلکه نداشتن سوال است! و این تمام ماجرا هم نیست: آنچه در موزه ارائه می‌کنیم خیلی وقت‌ها اصلا مساله و چالش ذهنی مخاطب این عصر نیست».

او افزود: «ما در موزه‌های قرن بیست و یکم باید بیش از آن‌که به سوالات تکراری پاسخ دهیم که جواب‌شان را از گوگل هم می‌توان پیدا کرد، باید به طرح سوالات جدید و پاسخ‌هایی بپردازیم که نه تنها چالش‌های انسان قرن بیست و یکم را تشریح می‌کنند، بلکه صرفا از طریق نهادِ موزه قابل تفسیر هستند. عبارت «موزه‌های پرسش‌گر» در مقابل «موزه‌های پاسخ‌گو» شاید تعبیر جدیدی در این زمینه باشد».
به گفته مهران نوروزی «اگر در قرن بیست و یکم فقر، طلاق، بیکاری، اعتیاد و حتی چاقی، تخریب‌های زیست محیطی، آلودگی هوا، کمبود منابع آب آشامیدنی، تروریسم و… چالش‌های انسان هستند؛ پس باید در موزه‌های علوم و فناوری به نمایش ابعاد مختلف این چالش‌ها بپردازیم. باید نسل آینده را نسبت به این موضوعات آگاه و ایمن کنیم. این‌ها مواردی هستند که نه تنها بعضا در سیستم آموزش‌های رسمی جایگاهی ندارند، بلکه صرفا از نهاد موزه به عنوان یک مکان تجربه‌گرا و پر از تصویر و گرافیک که منطبق با مدل آموزش عصر جدید است قابل ارائه هستند. سایر رسانه‌ها از جمله اینترنت، رادیو، تلویزیون و… نمی‌توانند هم‌اندازه موزه‌ها در تشریح این چالش‌ها، آموزش‌های ماندگار ارائه کنند».

این موزه‌دار ایرانی تصریح کرد: «اگر در نیم قرنِ گذشته به موزه‌های علوم و فناوری می‌رفتیم که چیزهای بیش‌تری در مورد علوم و تکنولوژی‌های جدید ببینیم، در این قرن بعد از بازدید از این موزه‌ها باید بیاموزیم که چطور انسانِ بهتری باشیم. چطور به خلق جهانی بهتر کمک کنیم. موزه‌های پس از مدرنیسم در تلاش هستند انسان‌هایی بهتر، خانواده‌هایی بهتر، اقوام و جوامعی بهتر و در نهایت جهانی کم چالش‌تر بسازند. این جملات زیبا البته بسیار سخت محقق می‌شوند و طراحی نمایشگاه و رویداد با این رویکرد نیازمند لابراتوارهای نوآوری در موزه‌ها و خلاقیت بسیاری است».
وی در پایان از سوی خود و همکارانش در موزه ملی علوم و فناوری ایران، از همه موزه‌داران حاضر دعوت کرد تا در سال آینده در نشست (CIMUSET) 2020 که به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران در تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند.

, , , ,


Comments are closed.

29 شهریور (دیروز): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی در موزه
30 شهریور (امروز): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی در موزه
31 شهریور (فردا): برگزاری جنگ های علمی و آموزشی در موزه